Rechtbank en WK kwalificatie duel Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sigrid Rienstra - WaarBenJij.nu Rechtbank en WK kwalificatie duel Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sigrid Rienstra - WaarBenJij.nu

Rechtbank en WK kwalificatie duel Suriname

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

12 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag begon, na een heerlijke verlofdag, de stageweek weer. Eerst hadden we een gesprek met René en mevrouw San A Jong. René vond het nu wel tijd dat we zelfstandig aan het werk gingen. Dat vond mevrouw San A Jong natuurlijk wel grappig, omdat we al twee weken zelfstandig aan het werk waren. We hebben een rooster gemaakt voor de dagen op kantoor en in Boma. Mariska en ik wisselen elkaar af, waardoor we elkaar op stage niet meer tegen gaan komen. Ik zit op maandag op kantoor, dinsdag in Boma, woensdag op kantoor en donderdag weer in Boma. Daarnaast gaan Mariska en ik om de week naar Boma toe. Op die manier kunnen we ook nog eens een paar extra vrije dagen opbouwen.
Omdat een van de vrouwen uit Santo Boma die dag voor de rechter moest komen, had ik de week ervoor al besloten om daar heen te gaan. Mariska ging ook mee en we hebben er een dagje rechtbank van gemaakt. Als je heen gaat is het bijna onmogelijk om alleen voor de zaak te gaan waar je voor komt, omdat er geen vooraf vastgestelde volgorde is. Om 8.30 uur beginnen alle zaken en het is dan maar afwachten hoe laat ‘jouw’ zaak aan de beurt is.
Surinamers praten iets zachter dan we in Nederland gewend zijn. Dat gegeven samen met de niet goed werkende microfoons, maakte dat het soms erg moeilijk verstaanbaar is. Hier in Suriname hebben ze overigens nog het traditionele beklaagdenbankje. Daarnaast worden niet alle verdachten apart gedagvaard, maar komen ze samen voor.
Om half 1 kwam dan eindelijk de zaak voor waar we voor gekomen waren. Zelf werkte de vrouw volledig mee, maar haar comparanten (medeverdachten) begonnen elkaar de hele operatie in de schoenen te schuiven. Door deze nieuwe ontwikkelingen is de zaak geschorst tot 28 oktober.
Die dag zijn we allemaal niet naar salsa geweest. Sanne gaat komende vrijdag weg, dus die heeft niet meer voor een nieuwe maand betaald en wij hadden er geen zin in. Ook donderdag ben ik niet geweest onder het motto ‘bord niet leeg, dus blijven zitten tot hij wel leeg is’. Dat kwam gedeeltelijk doordat ik uit stage even bij de KFC naar binnen was gewandeld voor een overheerlijk tussendoortje. Deze week dus geen salsa lessen gehad.

Die avond zijn we naar la Caff geweest. Paul Balt en Marius Bremmer van bureau buitenlandstages van de Hanzehogeschool zijn een week in Suriname. Die avond hadden we met alle studenten van de Hanze afgesproken om Paul en Marius te ontmoeten. Na de borrel met Paul en Marius zijn we doorgegaan naar Havana Lounge. Daar kwam nog wel ff pijnlijk naar voren dat ik die week niet naar salsa was geweest, want kende de pasjes niet meer… Was wel erg gezellig. Toen om 1 uur de salsa ophield ben ik ook naar huis gegaan, want voor het eerst ben ik ook op vrijdag naar stage geweest. Weliswaar maar voor 1,5 uur want er was een personeelsvergadering.

Vrijdagmiddag zijn we gaan zwemmen bij Krasnapolski. Toen we er om kwart over twee eindelijk waren, kregen we te horen dat het zwembad die dag maar tot 4 uur open zou zijn, omdat het afgehuurd was. Kim, Mirjam en Mariska zijn daarop vertrokken, geld terug, en naar Vos gegaan. Sanne en ik hadden geen zin om weg te gaan, dus zijn we gebleven.
’s Avond zijn we uit eten geweest bij de Zanzibar. Na nog een tijdje gezeten te hebben toch maar naar huis, want was best moe.

Zaterdag heerlijk uitgeslapen. We zouden in eerste instantie weer gaan zwemmen, maar we kwamen allemaal een beetje laat ons bed uit. Daarnaast moesten er nog kaarten gekocht worden voor de voetbalwedstrijd van die avond. Suriname moest tegen Costa Rica spelen voor kwalificatie WK 2010 in de CONCACAF zone (Noord-Amerika, Centraal-Amerika en de Caraïben). De verwachtingen waren niet zo hoog, gezien het resultaat van de eerdere ontmoeting die in 7-0 voor Costa Rica eindigde. Daarnaast moet je je in je voorstellen dat de spelers van het Surinaamse elftal over het algemeen gewoon een baan hebben en het voetballen daar naast doen. Er zitten wel een aantal professionele spelers bij, maar het was duidelijk zichtbaar dat dit lang niet voor alle spelers gold. Costa Rica daarentegen bestaat wel uitsluitend uit profs.
Het stadion is niet te vergelijken met enig stadion van een eredivisieclub in Nederland. Of in ieder geval niet met bijvoorbeeld de Euroborg. Er zijn twee vrij kleine tribunes, enkel aan de zijkanten van het veld. Het scorebord wordt met de hand bijgewerkt als er gescoord wordt. Ondanks dat het stadion niet echt groot is, werd wel omgeroepen dat zijne excellentie Ronald Venetiaan in het stadion aanwezig was om de wedstrijd te bekijken. Erg hoogstaand voetbal hebben we niet gezien, hoewel het met vlagen wel erg mooi was om te zien! Je leeft echt mee, zoals ik bij FC Groningen ook heel vaak toe sta te juichen als er een kans is. De wedstrijd eindigde helaas in 1-4. Hiermee is er voor Suriname een einde gekomen aan de droom van deelname aan het WK 2010 in Zuid-Afrika, want ze staan helemaal onderaan in de poule.
Na de wedstrijd zijn we gaan eten bij ’t Vat. Weer een heerlijke kippenbout met pindasaus gehad. Die pindasaus is hier echt heerlijk! Na het heerlijke eten hebben we thuis de nieuwste aflevering van Prison Break gekeken en daarna zijn we naar bed gegaan.

Vandaag een heerlijk rustig dagje. Foto’s van voetbal uitwisselen en m’n blog typen. Tijdens een gezellig telefoongesprek met papa in de hangmat, hoorde ik opeens iemand zeggen: “Hallo, alles goed?” Stond meneer Muller bij het hek met een grote glimlach op zijn gezicht. Omdat ik aan het bellen was, heb ik Sanne even gezegd dat hij graag een praatje wilde maken. Kim heeft er nog een foto van gemaakt, hij was echt heel erg vrolijk! Overigens hebben we ’s nachts ook niet echt meer last van hem sinds we af en toe een praatje met hem maken. Doet hem dus goed.

Nou mensen, dit was het alweer! Dit keer een iets minder lange blog, maar het is niet altijd feest natuurlijk!

Bigi bosi, bigi brasa!
Sigrid

PS 1 Iedereen waar ik post van heb gekregen; hééééééééééél erg bedankt! We kijken hier echt uit naar de post, je wilt dan ook niet weten wat voor een hysterische bende het hier is als er weer post is! Alle kaartjes krijgen een plek op mijn kamer, dus hopelijk is er aan het einde van de vijf maanden geen plekje meer te vinden om nog wat op te hangen!

PS 2 Aangezien er op deze site maar een beperkt aantal foto’s geplaatst kunnen worden, staan al mijn foto’s nog op een andere site. Heb hem al eens eerder vermeld, maar krijg er soms vragen over. Daarom nog een keer: sigridrienstra.mijnalbums.nl
Met dank aan mijn lieve schat, die de foto’s er elke keer voor me op zet!! :-)

  • 12 Oktober 2008 - 20:45

    Laura:

    Heey meid,

    Weer een verhaaltje van je om te lezen! En nu in mijn verlof heb ik mooi tijd voor om ze te lezen :)
    Hier nog geen teken van een naderende baby.( jammer genoeg) Maar als er baby nieuws is dan hoor je dat zo spoedig mogelijk!!!

    Kus Laura

  • 12 Oktober 2008 - 20:47

    Marco:

    Wat super, alweer een verhaal! Vooral dat stuk van de rechtbank vind ik erg cool! Als we de tijd kunnen vinden in januari moeten we daar eigenlijk ook even een kijkje nemen... Dat gaat nog druk worden die weken! ;)

    Dikke kus!!! (L)

  • 12 Oktober 2008 - 20:48

    Hillie:

    Hoi lieverd!:-)
    Op de valreep nog een nieuw bericht voordat de nieuwe (werk)week weer begint...Leuk en informatief verhaal!Zo'n dagje rechtbank is weer es wat anders dan slingeren aan een liaan...Haha!Ik heb al verzoeken voor de foto's van mijn liaan-act in november...Vandaag de spulletjes naar Jozien gebracht en natuurlijk nog een extraatje...Doei lieverd, fijne week en tot horens/mails.

  • 12 Oktober 2008 - 20:52

    Hennie:

    Hoi Sigrid!
    Ontzettend leuk om te lezen, heel interessant en volgens mij ben je hartstikke goed bezig daar! En behalve werken ook tijd voor leuke dingen, klinkt allemaal bijzonder! Ik ga slapen, morgen weer voor m'n groep 5/6, na een heerlijk warm nazomer -weekend! liefs en succes met alles van Hennie

  • 12 Oktober 2008 - 20:53

    Folkert:

    Nou, dit kon ik nog net zo voor het slapen gaan even lezen. Ook wel prettig. Een groot deel had ik ook net gehoord.
    succes weer deze week.
    PS Ik vond meneer Muller veel minder storend als Bliksem.

  • 13 Oktober 2008 - 15:03

    Tante Y,:

    Hai Sigrid, ik ben niet altijd even trouw in het lezen van alle berichten gelijk als ze binnenkomen, maar vandaag is mijn herfstvakantie begonnen en voelt het alsof ik zeeeen van tijd heb.Dus alles weer eens gelezen en gelachen om de video's.Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed met je gaat.
    OOk al kom ik er niet steeds aan toe , ik vind het wel geweldig zo'n site.Leuk om te weten hoe het je vergaat.
    Geniet maar lekker en tot de vogende keer.Kusssss, tante Y.

  • 13 Oktober 2008 - 15:26

    Marrit:

    Hé meid! Grappig dat dus zowel de rechtbank als het voetbal totaal anders is daar in Suriname!!
    Je gaat vaak genoeg uiteten, of niet?? Heel goedkoop daar?? Gelijk heb je!!

    Liefs

  • 13 Oktober 2008 - 22:19

    Niesje:

    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe meneer Muller een babbel komt maken. Hoe hij niet meer zo hoeft te schreeuwen dan ook. Wat een mooie manier om iemand te zien.
    En de rest van het verhaal natuurlijk hartstikke leuk, weer nieuwe dingen.
    Ben benieuwd of je Papa aan de salsa krijgt....
    Dikke kus

  • 18 Oktober 2008 - 21:06

    Jozien:

    nog 7 uur en dan begint mijn reis voor de tweede keer!!!!! Nog 21 uur en dan sta ik op het tropisch warme Zanderij!! tot straks!!!! (gek klinkt dat hea)

  • 22 Oktober 2008 - 18:19

    Hillie:

    Hey Sigrid Rienstra.
    Waar ben jij nu? (.nl)
    :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2009

Thuis

27 Januari 2009

Aankomst Marco en Blanche Marie watervallen

16 Januari 2009

Oud & Nieuw en laatste stagedagen

29 December 2008

Feesten in overvloed!

24 December 2008

Switi kresneti nanga wan bun nyu jari!
Sigrid

Actief sinds 22 Mei 2008
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 29268

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Stage

Landen bezocht: